Kuljettajan näkökulma – työntekijäkokemus

Kuljettajiemme kokemuksia työstä, työyhteisöstä ja merkityksellisyydestä

Me kysyimme kolmelta kuljettajaltamme heidän kokemuksistaan arjessa: siitä mitä säiliöyhdistelmän kuljettajan työssä on päässyt oppimaan, mikä on tärkein taito tai ominaisuus työssä. Juttelimme myös työn merkityksellisyydestä ja Rekka Familystä työyhteisönä. Ja vähän muustakin.

Kysymykset kuuluivat:
  • Mitä olet oppinut työtehtävissäsi?
  • Mikä on sinusta tärkein työssäsi tarvittava taito tai ominaisuus?
  • Millaiseksi koet oman työsi arvostuksen ja merkityksellisyyden?
  • Millainen työyhteisö Rekkalla on?
  • Suosittelisitko Rekkaa työnantajana?
Saimme vastaukset kolmelta kuljettajalta:
  1. Minna: alanvaihtaja, työllistyi Rekka Groupille loppuvuonna 2022 RekryKoulutuksen kautta. Tausta sorakuljetuspuolella. Minna ajaa Rekkalla “hybridinä” sekä kuivabulk-tuotteita, että viimeisimpänä nestemäisiä kemikaaleja.
  2. Antti: aloitti säiliökuljetusten parissa Rekkalla tammikuussa 2023, tausta kappaletavarapuolella. Antti ajaa Rekkalla nestemäisiä ADR- ja luokattomia kemikaaleja.
  3. Jenni: kolme vuotta Rekkalla ja säiliöalalla tuli täyteen talvella. Jenninkin tausta on kappaletavaran ajossa. Jennin työhön Rekkalla kuuluu nestemäisten ADR-kemikaalien kuljetukset.

 

Lue meidän valtateiden ammattilaisten vastaukset alta ja kurkista kuljettajan näkökulmaan. 

 

Mitä olet oppinut työtehtävissäsi? Mikä on tärkein työssäsi tarvittava taito tai ominaisuus?

“Olen oppinut paljon säiliöalaan liittyviä asioita ja sen, että työturvallisuuteen tulee suhtautua tosissaan. Osa aineista on oikeesti vaarallisia, vaikka ne ei näytä siltä. Kuljettajalla on iso vastuu, eikä aina ole paikalla ketään muuta valvomassa. Oleellista on tehdä asiat kerralla oikein ja ettei tule vahinkoja”, kertoo Antti.

“Olen oppinut paljon pitkäjänteisyyttä ja saanut paljon uutta tietoa säiliökuljetuksista. Sorapuolella oli tosi paljon hektisempää kuin täällä. Säiliöhommissa on oppinut paljon myös teknisiä asioitakin, mitkä on kyllä lähellä sydäntä. Talvi on opettanut paljon, kun on nähnyt valtateiden liikennekulttuuria eri näkökulmasta. Pitää osata toimia turvallisesti. Ja pitää huomioida, että tiellä liikkujia on monenlaisia. Tämä on tosi vastuullista ja itsenäistä työtä. Omat ratkaisut merkitsee todella paljon”, vastaa Minna.

Jenni tuli taloon reilu kolme vuotta sitten kappaletavaralogistiikan puolelta. “Alkuun mulla ei ollut mitään tietoa säiliöautoista tai tuotteista mitä niillä ajetaan. Säiliömaailma on ihan oma maailmansa. Työsuhteen alussa oppii tosi paljon uutta!”

Vertailimme Jennin kanssa kappaletavarakuljetuksia ja säiliökuljetuksia: miten ne eroavat toisistaan kuljettajan näkökulmasta?

Jennin mukaan säiliöpuoli on paljon itsenäisempää. Juitsarikin (=ajojärjestelijä) luottaa tekijään ja saattaa olla yhteyksissä vain kerran viikossa, jos äkillisiltä muutoksilta vältytään. Kappaletavarapuolella on hänen kokemuksensa mukaan enemmän tiukan aikataulun vuoksi jatkuvaa varmistelua myös ajojärjestelyn puolelta. Lastaukset ja purut hoituvat nopeammin kappaletavarapuolella ja varsinkin elintarvikkeiden ajossa Jennin kokemuksen mukaan.

Entä mikä on tärkein ominaisuus kuljettajan työssä?

“Rauhallisuus. Ennakointi. Kun teet yhtä asiaa, ajatus olisi jo menossa kohti seuraavaa – miksi asia A tehdään näin? Jotta asia B sujuisi helpommin ja se tulee seuraavaksi. Esim. purun yhteydessä pystyt valmistelemaan säiliöt helposti jo pesuvalmiiksi. Ja liikenteessä pitää huomioida, että nestemäisellä kuormalla ei voi tehdä äkkiliikkeitä. ” sanoo Jenni.

Kaikilla kolmella kuljettajalla toistuu kuitenkin samat ominaisuudet yli muiden: rauhallisuus ja huolellisuus. Pyritään aina tekemään hommat niin, että ne menee kerralla maaliin.

 

Rekkakuski nojaa autoon

Millaiseksi koet oman työsi arvostuksen? Koetko työsi merkityksellisenä?

Antti vastasi suoraan: ”Kyllä. Pystyn auttamaan yritystä omalla toiminnalla ja koen että minua arvostetaan. Työ tuntuu merkitykselliseltä.”

Haasteitakin alalla on, kuten epäsäännöllisyys, jatkuvasti elävät aikataulut ja tiedonkulku. Perinteisesti alalla on totuttu toimimaan nopein ja näyttävin liikkein, mutta se vaatii kuljettajaltakin aika paljon joustoa. Terveiset myös asiakaskenttään ja kumppaneille: ei voi olla liikaa viestintää ja ennakointia! Yhteistyössä me pystymme kehittämään koko alaa vastaamaan nykytyöelämän vaatimuksia ja odotuksia.

“On otettu hirveen hyvin vastaan yhteisössä ja tien päällä. Muilta ammattilaisilta saa hyviä vinkkejä, kuten reittiehdotuksia. Koen, että mua arvostetaan tekijänä.” valaisee Minna. Hänelle alanvaihto on ollut mieleinen ratkaisu ja kuljettajan työ tuntuu omalta jutulta: “On ollut mulle paras ratkaisu, että lähdin tälle alalle. Tykkään ihan mielettömästi tästä työstä! Ja ihan parhaat työkaverit! Ollaan kaikki tosi erilaisia, mutta tiimi toimii todella hyvin.”

Jennin näkökulma pohjaa alan pitkiin perinteisiin: ”Jos yläältä ei kuulu mitään, kaikki on hyvin.”

Hän kokee työn merkitykselliseksi, koska pystyy omalla toiminnallaan vaikuttamaan asiakkaan tuotantoon ja varmistamaan, ettei tuote lopu kemianteollisuudesta kesken. ”Pyrin aina siihen, että tuote pysyy priimakunnossa ja laadultaan puhtaana. Kovin moni ei ole välttämättä sisäistänyt sitä, mikä on lopputuote/miksi pitää vaikka kiinnittää huomiota puhtauteen. Esim. elintarvikelipeää käytetään purukumin valmistusprosessissa.” Jenni ei tyydy vähään: hänen tavoitteena on tehdä hommat aina parhaalla mahdollisella tavalla.

 

 

Millainen työyhteisö Rekka Family on?

”Ihan loistava. En ole kohdannut mitään negatiivista. Tosi mukavia työkavereita ja ihmiset konttorillakin. Aina kun on kysynyt kollegalta apua, niin kaikki on jaksaneet neuvoa ja auttaa, eikä ole ollut sellaista ”etkö sä nyt osaa”-asennetta. Aivan mahtavasti on mennyt.” vastaa Antti, kun kysyimme miten työsuhteen pari ensimmäistä kuukautta on sujunut.

Minnan näkemys Rekkan työyhteisöstä oli myös varsin positiivinen: ”Mä voin sanoo, että ihan paras. Työvuosia on takana ja oon ollut pitkään muissakin paikoissa. Tää on ihan yks parhaista työpaikoista. Parasta on ehdottomasti työkaverit! Aina pystyy kysymään apua, eikä tuu sellasta ”mun pitäs osata”-ajatusta. On saanut paljon tukea työhön ja työhön opastus on toiminut hyvin sekä bulk-kuljetusten, että kemikaalikuljetusten puolella. Yhteistyö toimii toimiston puolelle ja työkavereiden kesken.”

Juttelimme Minnan kanssa myös bulk- ja kemikaalikuljetusten eroista: hän viihtyy kemikaalikuljettajana loistavasti! Työ yllätti jopa erittäin positiivisesti. Minna opetteli ensin kuivabulk-tuotteiden kuljettamisen, lastaamisen ja purkamisen. Siitä oli sitten helpompi lähteä opettelemaan kemikaalipuolen töitä. Minnan mielestä tuoteryhmissä on eroja: “Kippaavan bulk-auton kuljettajan työ ei ole se helpoin, vaan haastetta riittää ja siinä joutuu oikeesti miettimään miten työnsä tekee. Pyrkii minimoimaan aina riskit”.

Entä millainen on hyvä perehdyttäjä Minnan kokemuksen mukaan? “Mahdollisimman kokenut ja työssään menestyvä. Turvallisuusasiat on ykkösjuttu.”

Jenni on saanut paljon hyvää palautetta perehdyttäjänä. Hän antaa heti alkumetreiltä tarkat ohjeet uudelle kuljettajalle, jotta kummankin työ helpottuisi. Jenni puhuu perehdyttäjän näkökulmasta: “Pääsee itsekin helpommalla kun tekee homman kerralla kuntoon (esim. mapsista satelliittikuva ja piirtää reitin siihen) ja ohjeet mahdollisimman yksityiskohtaisesti”. Vaikka juttua riittääkin, niin työyhteisössä kuin taukopaikoillakin, Jenni kertoo asiat aina suoraan. Hän antaakin tärkeän vinkin uusille kuljettajille: “Pitää osata kysyä oma-aloitteisesti ohjeita, jos et tiedä jotain asiaa tai ole varma, kuinka toimia!”

Entäs työyhteisö Jennin mielestä? “Ihan v***n hyvä työporukka. Työporukka vaikuttaa tosi paljon kuljettajan sitoutumiseen. Jos et tiedä, keneltä vaan voi kysyä neuvoa. Kuljettajien tukiverkosto myös oman firman ulkopuolelta on tärkeä: kollegalta voi kysyä ohjeita tien päällä!”

 

Suosittelisitko Rekkaa työnantajana?

Antti: “Kyllä, suosittelisin tämän parin kuukauden kokemuksen perusteella.”

Minna: “Suosittelisin. Olen kovasti koittanut poikaakin houkutella hommiin. On positiivinen kuva kaikesta ja hommat on sujuneet hyvin. Todella helppo pitää omaan esihenkilöön yhteyttä ja kynnys on tosi matala. Tehdään täällä yhteistä duunia. Tukea saa aina tarvittaessa sekä työnjohdon puolelta, että työkavereiden puolelta. Se on tosi tärkeää alanvaihtajalle ja/tai uudelle tekijälle.”

Jenni: “Joo. Meillä otetaan kaikki hyvin vastaan. Riippuu myös tosi paljon omasta asenteesta ja halusta oppia, miten työyhteisöön sopeutuminen sujuu.

Kappaletavarapuolella olen kohdannut enemmän asennetta, että nainen ei voi tietää/osata tätä työtä. Meillä ei ole sellaista epätasa-arvoa, vaan ihan kuusikymppiset mieskuskit saattaa soittaa kolmekymppiselle naiskuskille ja kysyä neuvoja, eikä siinä ole mitään ihmeellistä. Toki alalla on joskus myös vähän ronskimpaa läppää ja pitää osata lukea ihmistä.”

 

 

Työntekijäkokemuksen kehittäminen

Eikä tässä vielä kaikki. Pian jokaisella Rekkalaisella on mahdollisuus päästä jälleen vaikuttamaan. Kartoitamme vuosittain koko henkilöstön kyselytutkimuksella johtajuuden laadun, työssä jaksamisen, palautumisen, yrityksen toimintatavat henkilöstön silmin, työergonomian, kehittymisen ja kehityskohteet. Henkilöstön kokonaisvaltainen palaute ja kehitysideat menevät suoraan toiminnan ytimeen. 🤝

Panostamme paljon myös rekrytointiin, perehdyttämiseen ja kouluttamiseen. Mittaamme, vuorovaikutamme ja viestimme aktiivisesti. Olemme ylpeitä meidän Rekka Familystä, vaalimme sen tasapuolisuutta, turvallisuutta ja pidämme huolta yhdessä yhteisömme toimivuudesta.

 

Interested in life on highway? Lähetämme jatkossa neljä kertaa vuodessa uutiskirjettä Rekkan ystäville, faneille ja meidän maailmasta kiinnostuneille. Tilaa tästä Rekka Groupin uutiskirje!