Keskiössä ihmiset, asiakkaat ja vastuullisuus
Kehitys, kasvu, haasteet ja kovaa työtä. Näillä sanoilla kuvailisimme Rekka Groupin vuotta 2022. Tilinpäätös on työn alla ja kokoamme myös ensimmäistä virallista toimintakertomusta. Lue alta toimitusjohtajamme Suvi Widgrénin katsaus menneeseen vuoteen. Millaisia haasteita matkalla on ollut? Miten muutoksia ajettiin sisään? Kuinka kasvu näyttäytyy kuljetusyrityksessä?
Vuosi 2022 oli todellinen tekojen vuosi kun suunniteltuja asioita lähdettiin toteuttamaan.
Vuosi 2022 oli vauhdikas kaikin puolin, sillä aloimme tekemään suunnitelmia todeksi. Se oli ensimmäisen vuosi Rekka Groupin brändillä. Takana oli kahden yhtiön fuusio, kun K-S Bulk sekä SFK-Kuljetus menivät yhteen. Muutos alkoi jo vuonna 2021, kun omistajia vaihtui, hallitus vaihtui ja loimme ensimmäistä kertaa kasvu- ja kehitystavoitteet strategian muodossa. Strategiassa oli määriteltynä kunnianhimoisia tavoitteita ja sisältöä siitä, kuinka meidän tulee kehittyä ja kasvattaa osaamista monella eri tasolla. Ei ole helppoa sanoa kunnianhimoisia asioita ääneen tekijöille, jotka eivät koskaan ole tavoitteellisesti hakeneet kasvua. Ensin vähän jopa naureskeltiin tulevaisuuden visioille, sen jälkeen ilmestyi rimakauhua. Omistajien kesken on keskusteltu ja väännetty monet kerrat: ”Miksi me haemme kasvua? Minä olisin tyytyväinen tähänkin!”
Visiomme on olla menestyvä kasvuyritys, jonka tarinasta puhutaan. Vision takana on halu olla positiivinen esimerkki siitä, kuinka hyvinkin perinteistä alaa voidaan lähteä kehittämään eteenpäin. Meidän tulee olla muutoksen tekijöitä itse, eikä vain seurata takapenkiltä. Voisin sanoa että tätä visiota toteutamme vahvasti parhaillaan.
Sustainable Growth – tavoite: tuplata liikevaihto kolmessa vuodessa (vuonna 2025 13 M€). Kun asetamme kasvulle isot tavoitteet, se pakottaa meidät katsomaan peiliin. Mikä on meidän kilpailukyky? Olisiko meillä jotain kilpailuetua suhteessa kilpailijoihin? Mitä meidän on tehtävä, jotta voimme kasvaa? Siitä lähdettiin liikkeelle. Iso elefantti pilkottiin pienempiin tavoitteisiin. Ei kukaan hyppää yhdellä hypyllä suoraana vuoren huipulle vaan lähdettiin etenemään askel kerrallaan asioiden kanssa.
Vuoden 2022 alussa iski Venäjän hyökkäyssota Ukrainaan sekä polttoainekriisi, joka veti meidät matalaksi. Yhdessä Nousu Capitalin kanssa haimme kasvurahoituksen turvataksemme kassaa ja käyttöpääomaa. Haasteet vaikuttivat luonnollisesti tulokseen – ensimmäinen puoli vuotta tehtiin jäätävää tappiota ja seuraava puoli vuotta sitä kurottiin umpeen, jolloin jäljelle jäi aikalailla 0. Joka tapauksessa liikevaihto kasvoi lähes 35%, joka synnytti näkemyksen siitä, että tätä matkaa jatketaan ja suunta on oikea. Tehostaminen, prosessien hiominen ja kustannusseuranta ovat tärkeitä vuoden 2023 teemoja, jotta toiminta pysyy fiksuna.
Kaiken menestyksen takana on aina ihmiset.
People Care. Tavoitteena erinomainen henkilöstökokemus. Aloitimme People Care-strategian jalkauttamisen: aito välittäminen ihmisistä, aktiivisesti vuorovaikuttaen ja heidän työolojaan kehittäen. Heidän ottaminen vahvasti mukaan kehitykseen ja tarinaan. Loppujen lopuksi meidän tarina on ne ihmiset. Tarinaan vaikuttaa se, kuinka me viestimme ja hoidamme asiat. Haluamme olla vastuullinen ja tasa-arvoinen työnantaja, jossa olemme kuin yhtä perhettä. Syntyi käsitys Rekka Familystä ja kasvatimme ymmärrystä mitä se meille tarkoittaa.
Työnantajamielikuvan vahva nosto ja toisaalta myös koko alan houkuttelevuuden lisääminen olivat perustana tekemiselle. Me rekrytoimme, me koulutimme koko henkilöstöä, me vuorovaikutimme päivittäin läpi organisaation, loimme prosesseja ja pohjaa toiminnalle, dokumentoimme ja roolitimme uusiksi. Lisäksi toteutimme Rekrykoulutuksen säiliöajoneuvonkuljettajaksi ELYn ja TE-toimiston tukemana – tuloksena 8 uutta kuljettajaa koulutettiin alalle.
Investoimme paljon ihmisiin ajallisesti sekä rahallisesti ja uskon, että tämä investointi alkaa tuottamaan tulevaisuudessa.
Kun asioita halutaan tehdä paremmin, kun halutaan kehittyä ja samalla kasvaa, niin työmäärä lisääntyy valtavasti. Palkkasimme lisää osaamista ja käsipareja hallintoon. Historian ensimmäisen markkinointi- ja viestintäpäällikkö aloitti. Ajojärjestelyn tiimi kasvoi yhdellä lisähenkilöllä ja nopeasti kasvoi ymmärrys, että myös kemikaalipuolelle tarvitaan lisäosaamista ja vuoden 2023 alusta ajojärjestelyn tiimi on siis kasvanut 100%. HR-hallinto kasvoi kun osa-aikainen palkanlaskija sai kokoaikaisen roolin HR-hallinnossa. Viikottaiset palaverit ja kuukausittaiset yhteiset valmennukset ovat kasvun ja kehityksen tärkeitä työkaluja.
Tavoitteena erinomainen asiakaskokemus.
Customer Care. Aloitimme pienin askelin ajatustavan muutoksella. Lähtötilanne oli passiivista tarjouspyyntöjen odottelua sähköpostiin. Vuoden aikana treenasimme paljon sitä, että itse lähtisimme tapaamaan asiakkaita ja kertomaan meistä, sekä vuorovaikuttamaan asiakkaiden kanssa. Alkuun ei tiennyt olisiko itkenyt vai nauranut. Lähes jokainen asiakas oli tietämätön meidän muutoksesta ja halusta kasvaa ja tehdä asiat jatkossa paremmin. He eivät tienneet kuinka isoja jo ollaan tai millä alueella liikumme. Jokainen tapaaminen oli silmiä avaava, varmasti puolin ja toisin. Ja jokainen tapaaminen johti tarjouspyyntöön.
Otimme toiminnanohjausjärjestelmästämme LogiAppsista käyttöön CRM-työkalun, johon kokosimme kaikkien asiakkaiden yhteystiedot sekä tarjouskannan, määrittelimme eri asiakassegmentit ja ensimmäiset myynnin materiaalitkin pääsivät testaukseen. Myös roolitusta ja pelisääntöjä rakennettiin myyntiin. Yhtään tarjousta ei lähetetä uusille asiakkaille ennen asiakastapaamista, sillä tapaamisilla saamme lisäymmärrystä asiakkaiden tarpeista.
Loppuvuodesta otimme käyttöön myös Trustmaryn työkalun asiakaskokemuksen kehittämiseen ja ensimmäiset NPS-mittaukset tehtiin tammikuussa 2023. Tämän vuoden tavoitteena on juurruttaa uudet toimintatavat asiakassuhteiden hoitoon, mitata ja kehittää systemaattisesti asiakaskokemusta. Asiakasymmärryksen kasvattaminen läpi organisaation. Myös asiakasraportointia lähdetään kehittämään.
This is our way on the highway.
Green Care – Tavoitteena: hiilineutraali vuonna 2030. Vihreän siirtymän hanke päättyi viime kesänä ja sen avulla kasvatimme omaa ymmärrystämme ympäristön vastuullisuudesta ja loimme tavoitteet omien päästöjen vähentämiselle. Suurimmat päästöt tulevat polttoaineista ja siksi investoimme Drivec-järjestelmään. Autoihin asennettiin Drivecin taloudellisen ajotavan mittaristo, jolla pääsemme kiinni kuljettajakohtaiseen polttoainekulutukseen. Projekti kesti paljon pitempään kuin ajattelimme. Viimeiset asennukset menivät joulukuulle ja vasta vuonna 2023 pääsemme todella hyödyntämään järjestelmästä saatua dataa. Tavoitteenamme on vähentää yrityksen kokonaiskulutusta 5% polttoaineiden osalta. Yrityksemme ensimmäisen kaasu-auton piti saapua keväällä 2022, mutta toimitus viivästyi vuoden 2023 alkuun. Uusimme kalustoa vuoden mittaan merkittävästi ja yli 43% koko kalustosta on täysin uutta, Rekka Groupin väreissä.
Kehitimme toimintatapoja ja investoimme niin ihmisiin, osaamiseen, kalustoon kuin digitaalisiin työvälineisiinkin. Ei siis ihme, jos vähän hengästyttää kun katsoo taaksepäin. Toisaalta kaikki kehitys ja kasvu mitä olemme onnistuneet tekemään toimialan suurista haasteista huolimatta, on todella inspiroivaa. Uskon vahvasti tapamme toimia ja luotan ammattilaisiin ympärilläni. Haluan kiittää koko organisaatiota, asiakkaitamme ja kumppaneitamme. Tehdään tästä vuodesta yhdessä menestyksekäs!
We are sort of like typical transport company. But a little bit different.
-Suvi Widgren, toimitusjohtaja
Lue myös Suvin ajatuksia muutoksesta ja datalla johtamisesta.
”Uskalla kysyä ja uskalla kertoa – kulttuuri on erityisen tärkeä, sillä et voi kehittää sitä mitä et tunne”
Lisää knoppitietoa ja numeroita meidän ensimmäisestä vuodesta julkaistaan ensi viikolla sosiaalisen median kanavissamme. Seuraa meitä @rekkagroup ja hyppää mukaan etupenkille!