Tiedote: säiliöyhdistelmän perävaunu kaatui ojaan Kokkolassa

Säiliöyhdistelmän perävaunu kaatui ojaan onnettomuuden seurauksena

Rekka Groupin säiliöyhdistelmäajoneuvon perävaunu kaatui ojaan onnettomuuden seurauksena Kokkolassa eilen n. klo 19.26. Tarkka tapahtumapaikka oli valtatiellä 8 välillä Kokkola-Liminka. Säiliöyhdistelmän kyydissä oli täysi kuorma poltettua kalkkia. Kukaan ei loukkaantunut tilanteessa.

Onnettomuuden aiheutti kolmion takaa säiliöajoneuvon eteen tullut henkilöauto. Ammattitaitoinen kuljettajamme väisti tilanteessa, jolloin vältyttiin henkilövahingoilta, mutta yhdistelmän perävaunu kaatui ojaan. Rekkaveturi ja sen päällä ollut kuormattu säiliö pysyivät tiellä.

Poliisi tuli paikalle nopeasti. Vastapuoli saa sanktion ja vastapuolen vakuutusyhtiö joutuu korvausvastuuseen. Kuormaa ei ole päässyt ympäristöön. Asiakkaillemme ei aiheutunut tuotantohäiriöitä ja tilalle saatiin nopeasti korvaava kuorma.

Haastavat keliolosuhteet vaikuttavat

Olosuhteet onnettomuuspaikalla ovat olleet eilen illalla rankasti sateiset ja myrskyisät. Pelastuslaitos oli reilusti työllistetty myrskyisän illan ja yön aikana, joten perävaunu nostetaan ylös vasta tänään, jotta minimoitiin ympäristövaurion riskit.

Poltettu kalkki:

• Ei ole vaaralliseksi luokiteltu aine, mutta reagoi veden kanssa muodostaen lämpöä, mistä voi aiheutua vaaratekijä syttyvälle materiaalille.
  • pH 12-13 (emäksinen). Voimakkaasti emäksinen on pH 13-14.
  • Käytetään mm. raudan ja teräksen tuotannossa, selluloosan valmistuksessa sekä veden käsittelyssä ja puhdistuksessa.

Perävaunun nosto käynnistyy noin 18.30, kun liikenne alueella hieman hiljenee. Kalustovahinkoja selvitellään parasta aikaa. Paikalle tulee poliisi ohjaamaan liikennettä. Teemme tiivistä yhteistyötä viranomaisten kanssa. Haluamme kiittää viranomaisia nopeasta ja ammattitaitoisesta toiminnasta tilanteessa.

Vastuullinen kuljettaja ottaa kaikki tiellä liikkujat huomioon

Onneksi ihmisille ei käynyt kuinkaan, mutta tilanne on varmasti säikäyttänyt kaikki osapuolet. Pimeät, liukkaat ja vaihtelevat syyssäät haastavat nyt kaikkia autoilijoita. Ollaan varovaisia tien päällä ja jätetään turhat riskit ottamatta.

Vastuullinen kuljettaja ottaa myös muut tiellä liikkujat huomioon. Varsinkin syksyn kääntyessä talveen muuttuvat olosuhteet huomioon ottava ja ennakoiva liikennekäyttäytyminen luo turvallisuutta kaikille tienkäyttäjille.

Turvallisia kilometrejä kaikille!

Rekka Groupin toimitusjohtaja Suvi Widgrén antaa lisätietoja: Suvi Widgrén, puh. 040 701 4110

Aiheeseen liittyen:

ELY-keskukseen ylläpitämä Tienkäyttäjän linja 0200 210. Ilmoitukset liikennettä vaarantavista ongelmista tiestöllä (24 h/vrk, pvm/mpm).

Finntraffic-liikennetilanne

Raskaan liikenteen vertaistukipuhelin 020 345 888. SKAL ry:n ja Rahtarit ry:n ylläpitämä vertaistukipuhelin auttaa, jos ammattilainen kaipaa tukea liikenneonnettomuuteen tai muun liikenteeseen liittyvän kriisin läpikäymisessä. Lisätietoja SKALin sivuilta.

Interested in life on highway? Lähetämme jatkossa neljä kertaa vuodessa uutiskirjettä Rekkan ystäville, faneille ja meidän maailmasta kiinnostuneille. Tilaa tästä Rekka Groupin uutiskirje!