Rekka Groupin (projektin alkaessa K-S Bulkin) brändiuudistus tehtiin yhdessä johdon ja Visual Fridayn kanssa.
Brändin uudistaminen, syy 1:
sisäinen muutos ja kehittäminen
Oli vuosi 2015, kun K-S Bulk alkoi olevaksi. Kuljetusalan konkari ja rautainen ammattilainen, toimitusjohtaja Heikki Virtanen perusti K-S Bulkin yhdessä vanhojen koulukavereiden ja kuljetusalan ammattilaisten kanssa vuonna 2015. Ne oli hienoja, hyviä aikoja. Vanhoja myös.
Heikki houkutteli pitkään myös tytärtään Suvi Widgreniä mukaan yritykseen vanhojen hyvien aikojen haastajaksi. Oli nimittäin aika kehittyä. Viime talvena Suvi vastasi myöntävästi ja aloitti työt K-S Bulkin kehitysjohtajana.
Ja kehitystä alkoi ropisemaan niin, että ekana lähtivät tyttökalenterit ja sitten ruvettiin panostamaan kokonaisvaltaiseen hyvinvointiin. Vuosi 2021 on ollut eteenpäin menemisen aikaa K-S Bulkilla myynnin, talouden, johtamisen, strategian, kasvun ja ympäristöystävällisyyden osalta.
Brändin uudistaminen, syy 2:
ettei tarvitsisi hävetä
Halusimme, että kaikki se työ, mitä olemme täällä sisäisesti tehneet, näkyisi ja kuuluisi myös ulospäin. Alusta asti oli selvää, että brändiuudistus tehtäisiin huolella ja valinnoista keskusteltaisiin oman porukan kanssa. Uudistuksen haluttiin kantavan pitkälle.
Brändistä haluttiin erottuva, moderni ja kansainvälisiin tavoitteisiin skaalautuva. Emme halunneet, että joudumme häpeämään tai selittelemään, kun yhteistyökumppanit käy vaikkapa meidän sivuilla. Sanottavaa saa meidän tekemisistä tulla, mutta halusimme, että voimme itse seisoa kaiken takana selkä suorana.
Uusi nimi ja idea sen taustalla
Yrityksen nimikin lähti uudistukseen, sillä K-S viittaa Keski-Suomeen ja me kuljetetaan ympäri Suomen. Bulk viittaa sen sijaan bulkkiin, mutta me kuljetetaan paljon muutakin. Eikä me haluttu olla firma, jonka nimi ei kuvasta sitä, mitä me oikeasti tehdään.
No mikä sitten kuvastaa meidän toimintaa? Rekat tietenkin, joten se oli siinä.
Uudessa brändissä yhdistyvät tavoitteet, persoona ja missio
Brändiuudistus aloitettiin sillä, että brändin suunnittelijat tutustu meihin ja meidän toimintaan. Jaettiin suunnitelmia, tavoitteita ja unelmia. Siitä työryhmä lähti suunnittelemaan, miltä meidän persoonamme kuulostaa ja näyttää.
“Rekka-brändissä yhdistyvät Rekka Groupin intohimoinen asenne koko alaa kohtaan, rekkakuskien ja asiakkaiden arvostus, rohkeus ja huumori.”
Mari Mansikkamäki, Creative director Visual Friday
Brändiuudistusta tehtiin strategiatyön kanssa samaan aikaan. Niinpä uudistuksessa otettiin käyttöön paljon uutta. Kuitenkaan emme luopuneet vanhoista asioista, jotka toimivat.
Meille oli todella tärkeää, että rekkakuskikulttuurista (sen hyvistä puolista) pidetään kiinni ja rekkakuskit nostetaan ansaitsemalleen paikalle. Meidän maailmassamme kun ei ole kuskien voittanutta!
Emme halunneet kiillotettua tai mitäänsanomatonta, vaan aitoa ja erottuvaa.
Tärkeintä on se, mitä uudistus edustaa
Meillä on visiot sen verran suuret, että tästä ultrajuoksusta tulee joko oppimiskokemus tai se ja menestys vielä päälle. Mutta ainakin yritämme täysillä ja näytämme hyvältä! Katso tästä video brändiuudistuksesta.