Vastuullisuus on asennetta ja viestintää

Avasimme vastuullisuusteemaa blogissamme jo kesällä ja syksyllä. Haluamme herättää keskustelua. Jatketaan aiheen parissa ja syvennytään vastuullisuuden äärelle erilaisista näkökulmista. Tämä blogi on sarjan kolmas osa.

Jos haluat oppia vastuullisuustyöstä podcastin muodossa, kelaa suoraan sivun alaosaan ja klikkaa itsesi OP:n Optimistit-yrityspodcastin jaksoon, jossa toimitusjohtajamme Suvi vieraili kertomassa miten Rekka on aloittanut matkansa vastuullisuuden parissa. 🎧

 

hymyilevä rekkakuski kurkkaa auton ikkunasta suvi widgren ja iso oranssi rekka

 

Vastuullisuus ja aloittamisen vaikeus

Mitä vastuullisuus tarkoittaa? Se ei ole vain ympäristövastuuta tai hiilidioksidipäästöjä. Se on vastuuta tulevaisuudesta, turvallisuudesta, ihmisistä ja taloudesta. Vastuullisuus ei ole vain humpuukia tai viherpesua. Me ollaan todettu, että ei tehdä paljoakaan hienoilla lyhenteillä, vaan asiat pitää sanoittaa niin, että jokainen meidän tekijä ja sidosryhmään kuuluva voi ne ymmärtää.

Silti näihin vastuullisuuden termeihin törmää usein ja niitä käytetään paljon, joten suomennetaan alle muutama lyhenne.

Tässä muutama esimerkki termeistä, joita käytetään kun puhutaan vastuullisuudesta yritysmaailmassa: 

❓ESG = lyhenne englannin kielen sanoista Environmental, Social ja Governance. Sillä tarkoitetaan ympäristöön, yhteiskuntavastuuseen ja hyvään hallintotapaan liittyviä asioita. Käytännössä se tarkoittaa yrityksen määritelmää siitä, miten yritys suhtautuu ympäristöön, miten siellä kohdellaan ihmisiä ja miten sitä johdetaan.

❓CSR = lyhenne englannin kielen sanoista Corporate, Social ja Responsibility. Sillä tarkoitetaan yritysten yhteiskuntavastuuta ja sosiaalista vastuuta. Tästä näkökulmasta on monelle helpoin aloittaa vastuullisuustyö. Miten meidän firma vaikuttaa yhteiskuntaan ja miten ympäröivä yhteiskunta vaikuttaa yritykseen?

❓QEHS = lyhenne englannin kielen sanoista Quality, Environment, Health ja Safety. Sillä tarkoitetaan monesti nimenomaan teollisuuden aloilla toimivien yritysten laatu-, ympäristö-, terveys- ja turvallisuusjärjestelmää. Tässä näkökulmassa kiteytyy siis laadun lisäksi työntekijöiden turvallisuus, terveys ja hyvinvointi, jotka ovat monesti tarkasti valvottuja teollisuuden alojen yrityksissä.

Myös OP:n sivuilla on hyvä selostus eri vastuullisuuden termeistä.

Lyhenteistä ja vaikeista termeistä ei kannata ottaa paineita – tärkeintä on aloittaa vastuullisuustyö siitä, mistä se on itselle mahdollista ja oppia matkan varrella. Jokainen yritys voi muotoilla vastuullisesta toiminnastaan omannäköistä.

Kuva kuljettajasta rekan hytissä

Vaivaako vastuullisuushäpeä?

Uskomme siihen, että pitää uskaltaa myöntää oma keskeneräisyys, jotta asia voi lähteä muuttumaan. Mekin olemme lähteneet nollasta liikenteeseen. Ja olemme vielä alussa. Kannattaa muistaa, että iso elefantti syödään pienissä palasissa. Sama pätee isoihin tavoitteisiin: ne pilkotaan pienempiin, realistisesti saavutettaviin osiin, jotta tavoitteeseen pääsy on lopulta mahdollista.

Vastuullisuushäpeää voi lähteä selättämään läpinäkyvyydellä ja avoimuudella. Omaa ammattiosaamista ja tekemistä pitää arvostaa, mutta ei ole mikään häpeä myöntää, ettei vielä osaa kaikkea. Tahtotila kehittyä ja utelias asenne ratkaisee. Aseta tavoitteita ja sanoita tavoitteet niillä sanoilla, mitkä ymmärretään läpi organisaation – voit siis heittää hienot lyhenteet romukoppaan kun viestit omalle porukallesi. Jotta muutosta tapahtuu, ihmisten pitää ymmärtää miksi ja mitä tapahtuu.

Mitä voit jo nyt mitata? Esim. paljonko kalusto kuluttaa polttoainetta, paljonko siitä syntyy päästöjä? Kuinka iso osuus ajoista on meno-palukuormia? Kannustamme varsinkin kaikkia kuljetusyhtiöitä aloittamaan tämän pohdinnan.

Vastuullisuusviestintä – mistä voi kertoa?

Viestintä ja keskustelun herättäminen kannattaa aina, vaikket tekisi vastuullisuusraportointia. Voit päättää, kuljetko aina kehityksen perässä vai avaatko keskustelun aiheesta, vaikket vielä tiedä siitä kaikkea.

Vastuullisuusviestinnän kohdalla moni on tosi varovainen, koska sen sudenkuopista on varoiteltu yrityksiä useissa webinaareissa, somessa ja muissa medioissa. Se on totta, että viestinnässä tulee olla tarkkana, ettei lähde tekemään vääriä väittämiä tai harhaanjohtavia lausuntoja. Silti vastuullisuudesta voi ja saa puhua. Kannustamme yrittäjiä, alan toimijoita, tekijöitä ja vaikuttajia: rohkaistukaa, avatkaa keskusteluja, kysykää rohkeasti ja kertokaa asioista omasta näkökulmasta.

Aloita viestinnällä esimerkiksi näistä:

  • Miksi olemme olemassa? Esittäydy maailmalle ja tee yrityksen olemassaolon tarkoitus selväksi.
  • Haluammeko olla olemassa vielä 5-10 vuoden päästä?
  • Millä tavalla toimimme? Vastuuttomasti vai vastuullisesti?
  • Minkä vastuullisuushaasteen olette havainneet? Mitä ratkaisua tavoittelette siihen?

 

Finnish landscape with road, lake and forest island. Finland. Europe

 

Vastuullisuusraportointi kuuluu vain isoille firmoille – vai kuuluuko? 

Vielä yksi lyhenne: CSRD eli EU:n kestävyysraportointidirektiivi on EU-tasoinen vastuullisuuslainsäädäntö, joka velvoittaa vuodesta 2024 eteenpäin listattuja ja suuria yrityksiä raportoimaan vastuullisuudesta aiempaa laajemmin. Direktiivin myötä vastuullisuusraportointi on pakollista kaikille yrityksille, jotka täyttävät kaksi kolmesta alla listatusta kriteeristä:

  • Yli 250 työntekijää
  • Yli 50 miljoonan euron liikevaihto tai
  • Yli 25 miljoonan euron tase (lähde)

 

Eli käytännössä suuret pörssiyritykset ja suuret yritykset kuuluvat yllämainitun velvoitteen piiriin. Raportointivelvoite ei todellakaan vielä koske Rekka Groupia, mutta päätimme aloittaa raportoinnin koostamisen itsellemme tärkeistä asioista ihan omin päin.

Kyllästyimme siihen, että meidät oli menneisyydessä ”yllätetty housut kintuissa” erinäisten laatu- ja vastuullisuusvaatimusten edessä. Rupesimme kyseenalaistamaan, että tehdäänkö asioita vain siksi, kun on pakko tehdä jonkun ohjevihkon mukaan, vai voisiko sillä arjen toiminnalla myös kehittää yritystä, saada hyvää muutosta aikaiseksi myös isommassa kuvassa ja vaikuttaa positiivisesti esim. henkilöstön työkykyyn? Oikeiden mittareiden löytäminen ei ole aina helppoa, mutta maksaa vaivan takaisin.

Lähtötilanteen kartoittaminen voi tuntua umpihangessa tarpomiselta, mutta auttaa hahmottamaan kokonaisuuden ja kertoo työn edetessä realistisesti siitä, mitä on jo tehty. Rekkalla seurataan kuukausitasolla ja raportoidaan vastuullisuutta nykyään myös yhtiön hallitukselle. Keräämme mm. turvallisuushavainnot, poikkeamaraportit, työtunnit, poissaolot ja palautteet yhteen. Myös taloudellista ajotapaa, päästöjä ja polttoaineen kulutusta seurataan aktiivisesti. Seuraamme ja kehitämme aktiivisesti henkilöstökokemusta sekä asiakaskokemusta.

Rekkakuskit ja Suvi keskustelemassa kahvipöydän ääressä

Yhteistyö vauhdittaa vastuullisuutta

Vastuullisuusteot ovat monesti myös yhteistyötä. Meidän vastuullisuus koostuu monista osasista ja työ on vielä kesken. Olemme kuitenkin saaneet myös jo hienoja asioita aikaiseksi. Esimerkiksi tämä:

Rekka Group valittiin yhdeksi kumppaniksi PROMOTER-hankkeen ohjausryhmään. Hankkeen nimi muodostuu englanninkielisestä kuvauksesta: PROMoting TERritorial strategies for sustainable mobility through green energy prosumer hubs.

Hankkeessa on mukana edustus yhdeksästä eri EU-maasta! Promoter-hankkeen tavoitteena on edistää vähähiilistä liikkumista, joka nojaa paikalliseen  vihreään energiaan ja digitalisaatioon ohjauskeinona. Käytännössä siinä pureudutaan julkisten toimijoiden ohjauskeinoihin puhtaamman liikkumisen mahdollistamiseksi, esim:

  • Paikallisen uusiutuvan energiatuotannon hyödyntäminen liikenteen päästöjen vähentämiseen
  • Paikallisen uusiutuvan energian tuotannon ja käytön mahdollisten solmukohtien tunnistaminen ja hyödyntäminen

 

Olemme tehneet yhteistyötä mm. myös Keski-Suomen liiton kanssa ja olemme osa YmpyräKS-verkostoa.

YmpyräKS-verkoston verkkosivustolla verkoston toiminta on kiteytetty hyvin: ”YmpyräKS on suunnattu kaikille ympäristövastuullisuudesta kiinnostuneille yrityksille, yrittäjille ja yritysten parissa toimiville. Verkoston tavoitteena on jakaa tietoa ympäristövastuullisesta yritystoiminnasta sekä tarjota vertaistukea.”

Kävimme viime syksynä ”Keskisuomalaisten yritysten ilmastotekoja”-videolla kertomassa miten olemme onnistuneet vaikuttamaan päästöihin taloudellisella ajotavalla. Katso video!

Yhteistyön avulla pystytään saavuttamaan isojakin asioita – mieti, millaisia sidosryhmiä sinulla on jo nyt verkostossasi. Kenellä on samat arvot, tavoitteet ja näkemys tulevaisuudesta? Löytyykö teille jokin yhteisesti hyödyttävä tavoite? Millaisia yritystapahtumia kaupungissasi järjestetään, joista voisit löytää hyödyllisiä verkostoja? Verkostojen rakentaminen kannattaa aina.

 

Mistä aloittaa vastuullisuustyö?

Kuinka me olemme päässeet alkuun kun lähtötaso oli nolla? Kuuntele loistava 30min kiteytys podcastin muodossa: toimitusjohtajamme Suvi vieraili OP:n Optimistit-yrityspodcastissa kertomassa siitä, mitä hyötyä vastuullisuusraportoinnista on yrittäjälle ja kuinka Rekka Group on lähtenyt liikkeelle vastuullisuudesta viestimisessä.

▶️ Linkki suoraan Spotifyhin!

▶️ Katso klippi Youtubessa

 

 

Uuden opettelu aina haastavaa ja vie aikaa, joten ole sinnikäs. Kun lähdet tekemään pieniä asioita toisin, voit jo puolen vuoden tai vuoden päästä katsoa taaksepäin ja huomata, että pienillä teoilla voi syntyä isojakin muutoksia tai tuloksia. Yleensä organisaatioon tarvitaan myös vähintään yksi ihminen, joka uskoo asiaan vahvasti. Konkreettinen työ muutoksen eteen tarkoittaa monia asioita: sitouta, kokoa yhteen osaajia, opettele, opeta, toista raikkaasti, sanoita, tee asiat läpinäkyväksi ja kokeile.

Kestävä kehitys, turvallisuus ja vastuullisuus on meille juuri niin tärkeää kuin sen pitäisi olla jokaiselle yhtiölle. Ja se näkyy viestintänä, toimintatapoina, yhteisinä pelisääntöinä ja palvelun laatuna meidän asiakkaille.

 

Interested in life on highway? Lähetämme jatkossa neljä kertaa vuodessa uutiskirjettä Rekkan ystäville, faneille ja meidän maailmasta kiinnostuneille. Tilaa tästä Rekka Groupin uutiskirje!